سیاهمشق تمرینی یا نمودار قلب!
بحثی در گروه «خوشنویسی فارسی» در فیسبوک که عضو و هموند آن هستم، درگرفت (۱ و ۲ و ۳ و ۴) که به انتشار اثری منتشرنشده از مرحوم عمادالکتّاب سیفی قزوینی که در آرشیو داشتم، وادارم کرد.
در این اثر که توسط مرحوم عماد در سال 1312 شمسی در قصر سعدآباد جهت فردی به نام «فقیه راد آقا میرزا رحیمخان» تحریر شده, حال و احوالی که در حین نگارش، عارض کاتب شده قابل ردگیری و رهگیری است. عماد در خلال نگارش بداههء اشعار، به یاد اظهار نظر استاد رشیدیاسمی میافتد و اشاره میکند که به عقیدهء این محقّق، بیت آخر متعلّق به نظامی است و نه فردوسی. بعد عنوان میکند که بیتی که بلاشبهه از فردوسی است این است:
کف شاه محمود والاتبار / نه اندر نه آمد سه اندر چهار. و آنگاه برای همهء این ازدسترفتگان روانشادی آرزو میکند.
به نظر بنده این نوع قالب سیاهمشق هم ارزشهای خودش را دارد. اصرار بر اینکه همهء کاتبان به سمت سیاهمشقهای پالیده (!؟ = پالایشیافته), تراشخورده و شق و رقّ میرزا غلامرضا سوق یابند, به قیمت تعطیلشدن یک عرصهء خوب و پر حس و حال است که امواج متلاطم درون هنرمند را مثل نمودار قلب نشان میدهد و بیننده/خواننده را با فراز و فرود روح و روان کاتب همساز و دمساز میکند.