آپدیت پست با افزودن ترجمه انگلیسی

مصاحبهء بنده با روزنامهء جوان

به روز شدن کامنتدونی http://sheikh.ir/post/729 با افزایش چند کامنت

http://khat.blogfa.com/comments/?blogid=khat&postid=729&timezone=12600

پخش تصنیف شیخ از سیما

پخش تصنیف نقش همّتبا تنظیم‏ : استاد مهرداد دلنوازی و خوانندگی: رضا شیخ محمدی
امشب ۷ اردیبهشت ساعت یک ربع به نه شب از شبکهء یک سیما
                  
یادآوری: بیراه نیست فایل تصویری MVI_3481 از دی.وی.دی آر ۲۳۲ دقیقهء ۴:۳۸ تا ۵:۲۸ ضبط قسمت «ای ایران ای خرّم» از تصنیف مزبور به عنوان نمونهء مناسبی از کلیپ پشت صحنهء ضبط در استودیو در اینجا قرار گیرد.

کتابت صفوی

27برگی از دیوان لیلی و مجنون / دورهء صفوی / دورو
حلکاری حاشیه: تکرنگ باطلا
خریداری‌شده در خلال یک معامله از امیر عاملی قزوینی
اسکن در آرشیو شیخ: آر ۹۳
قیمت: ۷۰۰ ه.ت فروخته شد در اردیبهشت ۹۱ به یکی از کلکسیونرهای استان فارس
 

پرهیز از اجرای کارهای خوب!

 
ادامه نوشته

طلای نشسته بر لاجورد

      
بسیاری - و من نیز - بر این تصوّرند که اشتهار یک اثر هنری یا یک هنرمند نشانهء عیارمندی است و هر چه دامنهء بر سر زبان بودن پرگستره‌تر باشد، با هنر فاخرتری سروکار داریم. در حالی که هنرنمایی برخی از اساتید در حوزهء کارشان بی‌سروصدا و بی‌حاشیه‌پردازی و خبرسازی صورت می‌گیرد؛ انگار در خلاء و سکوتی گاه سنگین و ناخوشایند می‌زیند و کار تولید می‌کنند.
زنده‌یاد «سیّد حسن زرّینخط» در زمرهء آنان است که بی‌آنکه بر موج معروفیّت و آوازه گام زند، هم کتابت‌های مغزداری دارد که آرایندهء کتب فارسی قدیمی (مربوط به مقاطع مختلف درسی) یا برخی صفحات تصانیف قدیمی است (
اینجا) و هم کتیبه‌های خاموشش در این شهر و آن شهر بر دیوار مساجد و گاه میادین (اینجا
) نشسته است و به مخاطبی که با چشم کاونده اینجا و آنجا را به شوق صید هنر رصد می‌کند، خوراک فکری و هنری می‌دهد.(۱)
صاحب این وبلاگ با دوربین کاننش(۲) به بازدیدکنندگان این تارنما فرصت می‌دهد تا دقایقی بر دقایق نگاشته‌های زرّینخط - محصول کارخانهء «خاک‌نگار مقدّم» که پـزندهء تعداد قابل توجّهی از کاشی‌های این نستعلیق‌نویس است - چشم بدوزند.
برخی از تصاویر ارائه‌شده در این پست نود درجه به راست یا چپ چرخانده (روتیت) شده‌ است. شاید این کار از نظر اصول عکّاسی از یک بنای تاریخی ناصواب باشد؛ ولی در عوض دید بهتر و آسانتری را برای بینندهء مشتاق فراهم می‌آورد؛ تا کتیبه‌هایی را که با رنگ طلایی بر پهنهء لاجورد در مسجدی در منطقهء دزاشیب تهران و نزدیک شعبهء مشهور انجمن خوشنویسان نشسته است، مشق نظری کند.
شیوهء زرّینخط در کتیبه‌نویسی که آشکارا برگرفته از مکتب استادش مرحوم عمادالکتاب سیفی قزوینی است، یک پاسخ خاموش هم هست؛ به آندسته کسانی که تصوّر می‌کنند که گذار از میرزا غلامرضا به کلهر و عمادالکتاب، افول در خط و تزریق اهمال‌نگاری در قلم کاتب و آغشته به پسندهای نامطلوبی است.
استادی که خودش را همیشه دوست داریم - و پاره‌ای افاضاتش را خیر - مدّعیست: خطّ عمادالکتّاب «در زندان کمیتهء مجازات، چاییده است»... اثری در همان مشرب و مکتب ِ چاییده، در دانگ کتیبه که نمایش بی‌پروای کلمات است و هرگونه کژتابی در آن رسوا می‌شود، ۵۵ سال است اینقدر دلبرانه بر ویترین دیواری عمومی - که مردم و از جمله اهل هنر از برابرش می‌گذرند - خوش نشسته و جلوهء مطبوع دارد، در حالی که کتیبهء همان استاد بر تارک یکی از کتابخانه‌های بزرگ این سامان که از صافنگاشته‌های نچاییدهء میرزا غلامرضا اخذ و اقتباس شده، اثر خوبی نیست و حتی این حسرت را برمی‌انگیزد که کاش زرّینخط زنده بود و فزون بر کتیبه‌های نستعلیق حسینیّهء آیةالله نجفی مرعشی(ره) سردر کتابخانهء این مرجع تقلید متوفّی را هم می‌نگاشت.


پی‌نویس:
۱. آرشیو شیخ به این اسناد و مدارک در خصوص حسن زرّینخط مجهّز است:
عکس‌هایی که صاحب این بلاگ از کتیبه‌های آن مرحوم در یکی از امکان مذهبی ورامین گرفته است. عکس‌های حقیر از کتیبه‌های زرّینخط از سردر برخی قبرهای خانوادگی در قم. اسکن از یک قطعهء اوریژینال خوشنویسی از زرّینخط که از کیوان شجاعی‌منش خریدم و در خلال معامله‌ای به عادل محمّدی اصفهانی فروختم. یک تصویر رنگی خانوادگی خودمان در قم مربوط به دههء ۵۰ که پسرخاله‌ام محمود کمالی با دوربین لوبیتل۲ گرفت و در آن پوستر کاغذی «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» به خط زرینخط بر دیوار است. این اثر از وقتی به یاد دارم در منزل قدیمی ما در قم بود. مدتی از عهدهء خواندن امضای زرینخط برنمی‌آمدم و بعد که خواندمش، ترکیب کلمهء زرّین با خط برایم خیلی جلب توجه ‌کرد. (در آن ایّام هنوز ترکیباتی مثل زرین‌قلم و زرّین‌نقش و زرّین‌کلک و نی‌نگار باب نشده یا چندان روی بورس نبود و این مورد برایم تازگی داشت.
۲. مدل
 اس.تری.آی.اس

شکسته‏نستعلیق استاد حیدری

شکسته‌نستعلیق / استاد محمّد حیدری
شعر: حکیم نظامی گنجوی
تذهیب: الناز ارجی
ابعاد اثر: ۲۶.۵ در ۴۲ سانتیمتر / پهنای قلم: ۳.۵ میلیمتر
آدرس اسکن در آرشیو شیخ: آر ۹۵ (قبل از تذهیب)، آر ۱۱۶ (بعد از تذهیب)
قیمت: ۵۰۰ ه.ت در اردیبهشت ۹۱ به یکی از کلکسیونرهای استان فارس فروخته شد.

پست به روز ‏شده

چند قطعه خط منتشرنشده‌ی عربی از هاشم، ماجد و عباس بغدادی

پست به روز ‏شده

دعای تحویل سال و یادکردی از مرحوم محمدرضا قنبری

شعر وقاری و خط استاد عبدالرضایی

 سیاه‌مشق احمد عبدالرّضایی به سیاق کارهای میرزا غلامرضا / اصل در اختیار رضا شیخ‌محمّدیکجاست یکدو سه همدم که همچو موسیقار 
نشسته پهلوی هم برکشیم آوازی

سیاه‌مشق: اثر استاد احمد عبدالرّضایی
شعر: «میرزا غازی تته» (وقاری) حکمران قندهار در قرن یازدهم هجری و مربّی جمعی از شعراء از جمله طالب آملی و مرشد بروجردی.
از مجموعهء خصوصی رضا شیخ محمّدی خریداری‌شده از امیرمیثم سلطانی به ۷ هزار تومان / قیمت: ۴۰۰ هزار تومان / این اثر قبلا در این پست عرضه شده بود.

پست به روز شده

چلیپای بدون رقم از استاد خروش

به روزرسانی کامنت‌دونی

به روزرسانی کامنت‌دونی پست دستمال کاغذی مرطوب در دست «قصارمشق‏»نویس!:
http://khat.blogfa.com/comments/?blogid=khat&postid=326&timezone=12600


خط شیخ و تذهیب منظر محمدی زلیخایی

سیاه‏مشق با لهجهء شیخ
شعر: غزل کامل حضرت حافظ با مطلع:
گر چه ما بندگان پادشهیم / پادشاهان ملک صبحگهیم
تحریر: مرداد ۸۸ شمسی / قم
کاغذ: آهارمهره عمل‏آوری‏شده توسّط استاد احمد پیله‏چی قزوینی / تذهیب: منظر محمّدی زلیخایی (قزوین) / دستمزد تذهیبکار:
۷۰ هزار تومان / ابعاد اصلی: ۲۱ در ۳۰.۵ سانتیمتر / قیمت اثر: ۳۰۰ هزار تومان
یادآوری: با سرکار خانم منظر محمّدی زلیخایی در جریان برگزاری نمایشگاه خوشنویسیم در قزوین در شهریور ۸۸ آشنا شدم. عنوان کرد که شاگرد تذهیبکار خوب قزوینی «پیمان گلکار» است. از او خواستم قطعه‌خطّی از مرا تذهیب کند. گفت: مشکلی نیست ولی زمان می‌برد و باید با مطالعه این کار را انجام دهد. سیاه‌مشق فوق را در اختیارش گذاشتم و حدود یک سال بعد تحویلم داد. وقتی سال گذشته این اثر را در نمایشگاهم در نگارستان اشراق قم به نمایش گذاشتم، یکی از بازدیدکنندگان که به گمانم دانشجوی گرافیک و شاگرد آیدین آغداشلو بود، در خصوص آن به نکته‌ای اشاره کرد که تحسین مرا در خصوص تذهیبکار جوان آن برانگیخت. عنوان کرد که در تذهیب این اثر، رفتاری مشاهده کرده که تاکنون از هیچ تذهیبکاری ندیده است. مُذهِّب به عمد از عناصر خط نستعلیق سود برده و مشخصا حرف «ب» را وارد طرّاحی تذهیب کرده و در نقوش گلها از آن سود برده است.

چشم جادوی نگار!

چشم جادوی نگار!
بهاریّه‌ای با صدای خودم تقدیم به بازدیدکنندگان خوب وبلاگم
در آستانهء سال جدید

شعر و آهنگ و سه‌تار: محمّدحسین وحید
تنظیم و نظارت ضبط: مجتبی دلجو
مایه: بیات اصفهان (فانتزی)
صدابردار: حامد داوری
ضبط: استودیوی خانگی / قم

مستم از باد بهار - مستم از جلوهء یار
می‌کند عشوه و ناز - چشم جادوی نگار
*
بنگر سوی چمن - رنگ و روی نسترن
می‌برد هوش از سرم - می‌زند پر دل من
*
گل و بلبل به همند - فارغ از بیش و کمند
عاشقان یار ما - رسته از بند غمند

دریافت فایل صوتی: اینجا

یادداشت آهنگساز:
این شعر و آهنگ، اقتباس‌گونه‌ای است از ترانهء جاویدان «بهار دلنشین» که تقدیم می‌کنم به شادروانان: بیژن ترقّی آن مرد بسیاردان و آن آبروی موسیقی ایران روح‌الله خالقی
مبارک بادت این سال و همه سال : محمّدحسین وحید

تاریخ قبلی پست: ۲۸ اسفند ۹۰

سیاه‏مشق قدیمی قاجاری

سیاه‌مشق قاجاری در حال و هوای اجراهای میرحسین خوشنویسباشی
مضمون: مناجاتنامهء خواجه عبدالله انصاری
ابعاد اصلی: ۱۱ در ۲۱ سانتیمتر / اندازهء قلم: ۱.۸ میلیمتر
این قطعه که بر روی کاغذ ابروباد قدیمی اجرا شده، دارای مفردات ملیح و ظریف و بدون اغراق و در کمال پختگی اجرا شده است. به وضوح می‌توان استادی این کاتب را در نگارش راحت و در عین حال اصولمند مشاهده کرد. قالب اکثر کلمات و حروف مطابق با استاندارد است و چیدمان و فضاسازی چشمنواز در جای جای اثر مشهود است.                قیمت اثر : ۵۰۰ هزار تومان فروش به غیاث علوی در اسفند ۹۱


سیاه‌مشق دیگر:
http://qalam.persiangig.com/9101/qadimi_az-alireza-nurbakhsh_r235-1.jpg
قیمت: ۵۰۰ هزار تومان 
مبادله با ابوالفضل خزاعی با پنج شش تا از کارهای نسخ به خط خودش در زمستان ۹۱

اجراهای متعدد قصارمشق «دایرهء قسمت»

در دایرهء قسمت ما نقطهء تسلیمیم
لطف آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمایی
شعر: حافظ / خط: رضا شیخ محمّدی / مهر ۹۰
(تحریرشده در سایه‏سار رابطهء هنری خوبم با سرکار خانم نسیم شیبانی)
مرکّب سبز: از سید محمّد حسینی خطباز که ظاهرا عنوان کرد از مرکبهای مورد استفادهء عثمان اوزجای خطاط ترکیه است.
راست: اسکن قبل از تذهیب
چپ: اسکن بعد از تذهیب توسط سرکار خانم «اسرافیلی»
دستمزد تذهیب: ۷۵ هزار تومان / قیمت قطعه: ۳۰۰ هزار تومانفروش به ثمن بخس به غیاث علوی در قم در اسفند 91
لینک فیسبوکی: اینجا

دیگر تجربیّات و مشق‏هایم در خصوص ترکیب‌بندی این بیت:

اجرای c اجرای d / اندازهء اصلی: 7 در 7 سانتی‏متر اجرای e

اجرای e با تذهیب: محمّد شکاری اسفندی، دی ۹۰
دستمزد تذهیب: ۶۰ ه.ت
ابعاد اثر: 10.5x12.5سانتیمتر
قیمت اثر: ۲۰۰ ه.ت

لینک‌های مرتبط با اجرای e  از راست به چپ:



اسکن اصلی اجرای e >> اینجا
ارسال ایمیل به همدانیان برای پوسترسازی اجرای e در ۸ اسفند ۹۰

                              تاریخ قبلی پست: ۱۱ مهر ۹۰

عیب می - هنر می / خط شیخ و تذهیب استاد علیرضا برزکار

عیب می جمله چون گفتی هنرش نیز بگوی! (حافظ)
خط : رضا شیخ محمّدی / کاغذ : گلاسهء رنگ‏شده با ریواس(؟) توسط علی ایزدخواه دوست خوشنویسیم در سرچشمهء کرمان / اندازهء قلم: ۶ میلیمتر / تذهیب : استاد علیرضا برزکار / دستمزد : ۲۰۰ ه.ت / سایز اصلی : 17.5x30.5 سانتیمتر / قیمت قطعه : ۵۰۰ ه.ت / لینک مرتبط >> اینجا و اینجارزومهء برزکار در اف.بی: اینجا

سطر شیخ و تذهیب محمّد شکاری اسفندی

خط: رضا شیخ محمّدی/ مهر ۸۳ (تحریر در خلال جلسهء هفتگی دعای توسّل انجمن خوشنویسان قم) / تذهیب: محمّد شکاری اسفندی / پاییز ۹۰ / دستمزد: ۵۰ هزار تومان / قیمت قطعه: ۲۵۰ هزار تومان

تصنیف دینی - میهنی نقش همّت با صدای حقیر

شیخ و استاد مهرداد دلنوازی در استودیوی 105 جام جم / تهراننقش همّت / تنظیم‏ : استاد مهرداد دلنوازی
خواننده : رضا شیخ محمدی / مایه : افشاری
آهنگساز: ~ مهیار فیروزبخت / شعر: حمید سبزواری
------------------------------
نوازندگان:‏
مهرداد دلنوازی : سینتی‌ / فرشاد فرهادپور : سنتور / نیما دلنوازی : تار / امید توفیقی : عودبابک بنی‏حسین : تمبک / سعید سرتائی : دف / سعید فهیمی : نی / علی رحیمیان : ویلنبهروز علی‏پناهی : ویلن / مرتضی جلایی : ویلن / هادی آرزم : ویلن
----------------------------------------
نت‏نویسی: فرشاد فرهاد‏پور / ناظر ضبط : مهرداد دلنوازی / صدابردار: نوید شاه‏بیگی
ضبط: استودیوی 105 جام جم / تهران
مرکز سرود و موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران / نیمهء اسفند 90
-------------------------------------
لینک دریافت فایل صوتی:‏ اینجا
پخش از شبکهء یک سیما در تاریخ یک ربع به نه شب / پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۹۱
لینک مرتبط (تصاویر پشت صحنهء اجرا): اینجا
دریافت کلیپ تصویری مربوط به این تصنیف از سایت آپارات که از شبکهء یک سیما پخش می‌شود: اینجا
بیشتر بدانید: اینجا

دوسطری خط شیخ. تذهیب شکاری اسفندی و مینو حیاتبخش

خط رضا شیخ محمدی / بهمن ۸۳
شعر: حافظ
تذهیب: محمد شکاری اسفندی / زمستان ۹۰
سرنوشت اثر: فروش به ثمن بخس به غیاث علوی در معامله‌ای در قم در بهار 91

لینک تلگرامی اجرای دیگر این شعر با تذهیب مینو حیاتبخش:

https://telegram.me/rSheikh/1006

لینک اینستاگرامی اثرم با تذهیب حیاتبخش:

https://www.instagram.com/p/BHacc6Djo3m/