از نی کلک / گزارش سفر بیست و دو روزه ام به کرمان و مس سرچشمه
در دیماه و بهمن ماه جاری، موزهء معتبر صنعتی کرمان به مدت ده روز برگزارکنندهء نمایشگاه خوشنویسی و کلکسیون شخصی رضا شیخمحمّدی بود. این نمایشگاه پس از آن به مدّت یک هفته در نگارخانهء مس سرچشمه واقع در ۱۷۰ کیلومتری کرمان با افزودن چند تابلو تکرار گردید.
رضا شیخمحمّدی پس از اخذ مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران در خرداد ۶۴، از ده سال پیش به این سمت به عنوان مدرّس رسمی انجمن خوشنویسان ایران
فعَالیّت داشته و در مجامع هنری مرتبط با هنر خوشنویسی و کنگرههای بزرگ خوشنویسان (مشخّصآ در ساری و رامسر) در اواسط دههء ۶۰ شرکت داشته است.
دست به هم دادن چند عامل در سنوات اخیر سبب شد که به مدد معجزهء رایانه در روند فعّالیّتهای هنری او تحوّل و دگردیسی شگفتی اتّفاق بیفتد: (ادامه)
چلیپای صفوی به خط عبدالرحیم
چلیپا به قلم و رقم عبدالرّحیم / تحریرشده به سال ۱۰۲۹ قمری
اصل قطعه در موزهء قلعهء سرخ دهلی Red-Fort-dehli نگهداری میشود.
با تشکّر از دوستم محمّدرضا ملازاده که این تصویر را برایم از هند ارسال کرد، امیدوارم در سفری که به این کشور در پیش دارم، موفّق به زیارت اصل قطعه از نزدیک بشوم. بلیت سفر را برای هفت اسفند تهیّه کردهام، ولی سفارت دولت فخیمهء هند هنوز ویزای سفر را برایم صادر نکرده است.
خط شیخ و نگارگری نسرین حقیقت
حافظ! تو ختم کن که هنر خود عیان شود/ ابعاد اصلی: ۱۳ در ۲۱.۵قطعه / سیاهمشق: رضا شیخ محمّدی / مهر ۸۸
گل و مرغ: نسرین حقیقت (قزوین) / دی ۸۸
هفتمین نمایشگاه انفرادی خوشنویسی رضا شیخ محمدی

نمایشگاه آثار خوشنویسی رضا شیخ محمّدیدر حاشیهء برگزاری سمینار همزیستی ادیان
مکان:هندوستان، دهلی نو، مرکز فرهنگی اسلامی هند
زمان:
از ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۸همراه با اجرای قرائت قرآن و آواز ایرانیتوسّط رضا شیخ محمّدی
ششمین نمایشگاه انفرادی شیخ در گالری مس سرچشمه
کتیبهء استاد موحد / حسینیهء ثارالله کرمان
k2/ax/IMG_8495
مصاحبهء صوتی من با خبرنگار روزنامهء «واقعه» کرمان
محل مصاحبه: موزهء صنعتی کرمان و روز اختتامیهء نمایشگاه خوشنویسم که به مدت ده روز در این موزه برگزار شد / ظاهرا" بخشهایی از این مصاحبه که بنده به تفصیل در خصوص کلسیونربودنم و نگاهم به خلاقیت هنری در عرصهء سیاهمشقنویسی و ارزش دلنگاری و پرهیز از سفارشینویسی و نیز بلاگهایم و دیگر هنرهایم صحبت کردهام، در روزنامهء مزبور درج شده است.
لینک دریافت فایل صوتی
لینک فیسبوکی
ایمیل سعید قاسمی به من در مورد نمایشگاه خوشنویسیم در مس سرچشمه
اعلام برگزاري نمايشگاه
From: saeid ghasemi <ghasemi144@gmail.com>
View Contact
To: "qom.reza@yahoo.com" <qom.reza@yahoo.com>
Cc: A. Azarm <a.azarm@gmail.com>
--------------------------------------------------------------------------------
پيرو مذاكرات قبلي و موافقت شوراي فرهنگي مجتمع مس سرچشمه مقرر شده است كه بعد از خاتمه نمايشگاه شما در موزه صنعتي كرمان در روز يكشنبه 27 دي يا دوشنبه 28 دي نمايشگاه آثار شما به همراه آثار قدما در نگارخانه مس واقع در مجموعه فرهنگي آزادي شهر مس سرچشمه آغاز شود
از آنجا كه مقرر شده است بروشوري شامل معرفي شما و آثار نمايشگاه نيز چاپ شود لازم است اسكن تعدادي در حدود حداكثر 6 اثر از آثار شما و قدما را ارسال فرماييد
ضمنا اسكن پوستر نمايشگاه فعلي شا در موزه صنعتي را نيز ارسال فرماييد تا با تغييرات جزيي براي بيلبرد هاي تبليغاتي استفاده شود
ارادتمند
سعيد قاسمي
حلال بفرمایید!
سلام دوستان. عازم سفر به کرمان برای برگزاری پنجمین نمایشگاه انفرادیم در این شهر هستم و ده روز این نمایشگاه به درازا خواهد کشید. دوستانی که در این مدّت مایل به تماس با بنده هستند، از طریق ارسال پیامک به ۰۹۱۲۷۴۹۹۴۷۹ یا ایمیل qom.reza@yahoo.com و یا کامنتگذاری در وب حاضر که بعدآ روءیت خواهم کرد، با بنده در رابطه باشند. حلال بفرمایید!
برگزاری پنجمین نمایشگاه انفرادی خوشنویسی رضا شیخ محمدی
(خطوط قدما و معاصرین در رشتههای: نستعلیق، شکستهنستعلیق، نسخ و ثلث)
موزهء هنرهای معاصر صنعتی کرمان
۱۵ تا ۲۴ دی ۱۳۸۸
پوستر طرّاحیشده در شاهرود بر اساس یکی از سیاهمشقهای حقیر
|
|
وفا! چرا سر نمیزنی اینجا؟ کی میخای پس سر بزنی؟ وفا به یادت که میفتم دلم هری میریزه کجایی؟
سیاهمشق میرزا غلامرضا اصفهانی
این اثر از استاد مرحوم میرزا غلامرضا اصفهانی با متن:
هو العفوّ الغفور
ببر ز خلق و ز عنقا قیاس کار بگیر
که صیت گوشهنشینان ز قاف تا قاف است
دارای حالتی استثنایی است و آن قیدکردن «دزاشیب» تهران به عنوان محلّ تحریر اثر است. طرفه اینکه دزاشیب در آن ایّام (حدود ۱۳۰ سال پیش) یکی از روستاهای حومهء تهران بوده و با آن فاصله داشته است و در اثر توسعهء شهری به مانند امروز به یکی از مناطق زیرمجموعهء کلانشهر تهران - که از قضا ساختمان معروف انجمن خوشنویسان هم در آن واقع است - تبدیل نشده بود.
از نظر هنری و فنی چند گزاره در خصوص این قطعه گفتنی است:
سیاهمشق حاضر با مرکّب قهوهای خوشرنگی تحریر شده و از ملاحت زیادی برخوردار است. از دیگرسو خوشنویس در صدد گرهفکنی و تزاحم زیاد نبوده است و کم و بیش، انعکاس حال و هوای دلباز و رهای روستایی (مکان نگارش اثر) را در خود دارد.
از شیرینکاریهای این قطعه انتخاب منتهای حرکت الف در «قیا» به عنوان مبداء حرکت سین در این کلمه است. این رفتار هنری که میرزا البته به ندرت در آثار دیگرش هم دارد، همان است که تکثیرشدهاش را بنده (رضا شیخ محمّدی) در سیاهمشقهای ابداعیم بکار میبرم و در واقع در سطح گسترده تمام نقاط تشابه را که امکان هماغوشکردن کلمات و حرف در آن وجود دارد، مییابم و از آنها بهره میگیرم.
در سیاهمشق حاضر، به رغم تصورّی که از شلوغنویسی در ذهن برخی از خوشنویسان هست، توزیع سواد و بیاض تقریبا به شکل یکسانی صورت گرفته است و جز در مواردی نادری، چشم بر نقاط فشردگی و تجمع حروف و کلمات، مکث نمیکند. آیا میرزا در این اثر در صدد ایجاد یک بافت بوده و حروف و کلمات را با منطقی شبیه منطق سطرنویسی و حتی گاه با فاصلهای بیشتر از یک نقطه چیدمان نکرده است.
این اثر که در حال حاضر در اختیار یکی از کلکسیونرهای قمی است، مدّتی در تملّک امیر عاملی مجموعهدار نامآشنای قزوینی بود، که حاصل أن تذهیب اثر توسّط استاد رامین مرآتی (کاری نچندان لازم) و چاپ آن - البته نه در سایز و کیفیّتی به اندازهء نسخهء ارائهشده در این پست - در یک آلبوم است.
یادآوری:
نوشتهٔ زیر را در ۱۴۰۲/۵/۲۷ در ذیل تصویر این اثر که در اینستاگرام قرار گرفته و اشاره شده بود که این اثر در چهارمین حراج ملّی به ۸۵م.ت فروخته شده است، قرار دادم:
عجب! بیخبر بودم. در دهههای پیشین این تابلو در مجموعهٔ خصوصی دوست کلکسیونر و اهل فضلم «حسن رجبیان» در قم بود. به ۲م.ت به امیر عاملی قزوینی فروخت. عاملی قطعه را برای تذهیب در اختیار استاد رامین مرآتی قرار داد (کاری نچندان لازم) و سپس در آلبومی چاپش کرد. مدّتی بعد فروشنده به این بهانه که وابستگی عاطفی به قطعه دارد، در عین گلهمندی خریدار پسش گرفت. مُجدّداً به دوست سمسارم «حسینی خطباز» امانتش داد که به ۷/۵م.ت بفروشد. در مرداد ۸۷ خطباز اثر را آورد پارکینگم. ضمن رؤیت این شاهکار، فرصت یافتم یک اسکن با دی.پی.آی ۱۲۰۰ از رویش تهیّه کنم. گفت تا ۳/۵ م.ت مشتری دارد. متن اثر که حاوی بیتی از حافظ شیرازی است، این است: هو العفوّ الغفور، ببر ز خلق و ز عنقا قیاس کار بگیر / که صیت گوشهنشینان ز قاف تا قاف است. سیاهمشق با مرکّب قهوهای خوشرنگ تحریر شده و از ملاحت زیادی برخوردار است. از شیرینکاریهای قطعه انتخابِ انتهای حرکت الف در «قیا» به عنوان مبدأ حرکت سین در این کلمه است. این رفتار هنری را کاتب بهندرت در آثار دیگرش هم دارد. چون صحبتش پیش آمد، عرض میکنم که حقیر این مدل هماغوشکردن کلمات و حروف را مبنا قرار دادم تا به اتّفاقات بصری تازه در سیاهمشقهایم برسم. آثاری تولید شد که خوشبختانه ناظران اذعان کردند بدیع است. در سیاهمشق حاضر توزیع سواد و بیاض تقریباً به شکل یکسان صورت گرفته و جز در موارد نادری، چشم بر نقاط فشردگی و تجمّع حروف و کلمات، مکث نمیکند. این در حالی است که خیلی از خوشنویسان گمان میکنند که معنای سیاهمشقنویسی، شلوغنویسی است. در حالی که میرزا حروف و کلمات را با منطقی شبیه منطق سطرنویسی و با فاصلهای بیش از یک نقطه چیدمان کرده است. انگار دنبال گرهفکنی و تزاحمِ زیاد نیست. شاید حال و هوای دلباز و رهای روستای محلّ نگارش اثر در کار منعکس شده است. خوشنویس قید کرده که تابلو را در «دزاشیب» نوشته است. حدود ۱۴۰ سال پیش دزاشیب از روستاهای حومهٔ تهران بود و با توسعهٔ شهری داخل شهر افتاد. طُٰرفه اینکه ساختمان معروف انجمن خوشنویسان در این ناحیه واقع است.
sheikh.ir/post/372
مرقّع 24 صفحهای قدیمی








مرقّع بیست و چهار صفحهای حاوی ۶ قطعه شکستهء منسوب به درویش یا شفیعا و یک قطعه از میرزا کوچک و دو قطعه نسخ:
طالبان شش عدد خطّ شکستهء منسوب به درویش یا شفیعا هم میتوانند این قطعات را به
یادآوری: قیمتهای ارائهشده مربوط به تاریخ انتشار پست بود و صاحب کنونی مرقع در مقطع کنونی (بهار ۹۲) روشن نیست و اعلام فروش منتفی است.
مصاحبه رضا شیخ محمدی با نشریهء کلک دیرین kelk dirin
فصلنامهء فرهنگی / آموزشی «کلک دیرین» که به همّت انجمن خوشنویسان شیراز و با سابقهء هفت سال انتشار به چاپ میرسد و در سراسر کشور توزیع میگردد، در شمارهء تابستانی خود مبادرت به مصاحبه با بنده نمود که حاصل این گفتگو را به همراه تصاویر صفحاتی که به بنده اختصاص دادند، در این پست مشاهده میکنید:
***
در دنیای بیکران اینترنت٬ خلاء سایتهایی که به انتشار نسخههای منحصر به فرد از قطعات خوشنویسی قدیم و جدید آن هم با کیفیّت بالا اقدام کنند، به چشم میخورد. آثار ناب و نایابی که به خامهی پرمایهی هنرمندان صاحبذوق در عرصهی خوشنویسی صورت تحریر و ترقیم به خود گرفته است، معمولاً در گنجینهی موزههای داخلی و خارجی و احیانآ هزارتوی منزل کلکسیونرها نگهداری میشود. در این حال طالبان و مشتاقان این فنّ شریف ناچارند به فتوکپیهای «چند دست چرخیده» و رنگ و رورفته بسنده یا به نُسخ چاپی با قیمتهای بالا رجوع کنند. ( ادامه )











از قدیمیترین بلاگهای خوشنویسی در بلاگفاست. شاهدش ثبت نام کاربری khat... گرچه با ظهور فیسبوک بخشی از توانم مصروف صفحهٔ fb.me/sheikh.khat شد و مدّتی بعد با فراگیرشدن شبکههای اجتماعی موبایلی، رفتم سراغ تلگرام: t.me/shkhs و اینستاگرام: _instagram/_pic ولی همچنان از نظر برخی دوستان، وبلاگ حاضر که دوماین sheikh.ir هم سالهاست رویش ریدایرکت شده، ارزشهای خود را حفظ کرده است. 9612